Harmincnyolc évig hagyták érlelődni eredeti csomagolásában a hathengeres Hondát…
Idestova 1982 óta várta ez a gyöngyházfehér Honda CBX, hogy végre megszülethessen. Azóta pihent csöndben, gyári dobozában, ahová még Japánban zárták el kiszerelt elsőkerékkel és szégyellősen behajtott kormányokkal, félig-meddig szétszedve, hogy egy óceán átkelése után birtokba vehesse boldog, újdonsült amerikai tulajdonosa – csak ez sosem történt meg.
Pedig micsoda egy gépezet volt ez! Érthetetlen, végül miért nem mentek érte, de bizonyára nyomós indokról lehetett szó – egy ilyen gyönyörűséget nem várat meg egy igazi úriember!
A Honda CBX 1978 és 1982 között volt gyártásban, manapság, az egyéb CBX nevű motorokkal való keverés miatt általában CBX1000-ként hivatkoznak rá a hozzáértők – pedig a neve csak simán CBX volt.
A képeken szereplő nullkilométeres, JH2SC0605CC402307 alvázszámú példány az egyik legutolsó legyártott példány, ami valaha készült. Viszont éppen ezért az eredeti CBX-ek 105 lóerejéből már csak nagyjából 98 van meg neki odabent, hiszen az 1981-es második kiadás, mév szerint a CBX-B, illetve az idomzattal, dobozokkal is felszerelt CBX-C már csak ennyit tudott, cserébe erősebb, hűtött első féktárcsákat tettek rá és a dupla kétoldali hátsó rugóstagokat is központi Pro-Link felfüggesztésre cserélték.
A CBX volt a világ első sorozatgyártott hathengeres motorkerékpárja, és benne volt minden, amit a Honda a hatvanas években a MotoGP-n tanult. 24-szelepesének járáskultúrája a mai napig példaértékű, és a maga idejében ez volt az első szériamotor, ami képes volt átlépni a 130 mérföldes (210 km/óra) óránkénti sebességet.
Nem csoda, hogy a lélegzete is elállt annak, aki 1978-ban maga alá kaphatott egyet: noha váz, futómű és fék tekintetében nem volt forradalminak mondható, a hathengeres erőforrás igazi kuriózummá tette – és emiatt mind a mai napig az.
Korabeli tesztelők a kovetkezőket írták anno a motorról: “Kijelenthetjük, a Honda elérte célját: megépítették a világ legfejlettebb és leggyorsabb széria motorkerékpárját!” – írták a Cycle magazinban egy 1978-as előszériás modellről. Pedig, mit ad isten, a Honda kifejezetten a CBX miatt is felhúzott új, ultramodern összeszerelő üzemének köszönhetően a szériagyártású CBX-ek rendre erősebbek és jobban összerakottak voltak, mint az őket megelőző és elvileg gondosabban kezelt prototípusok.
A Honda CBX “alatti” modell akkoriban a Honda CB900F volt, lényegében a CBX olcsóbb, gyengébb, kevésbé nagypresztízsű, négyhengeres megfelelője. Nyilvánvalóan a zászlóshajó ezres, hathengeres lényegesen több pénzbe került sornégyes kilencszázas testvérénél, sokan mégis a CBX-et tartották a jobb vételnek, hiszen annyival nem került többe, amennyivel szebben járt, erősebb volt, jobban nézett ki és jobb volt vele motorozni…